Alexander-93/Wikimedia

Još visi odluka o carinama na kineske električne aute u EU

Većina članica EU-a još važe argumente za i protiv novih carina na uvoz električnih vozila iz Kine, pokazala je Reutersova “neformalna” anketa, signalizirajući da Bruxelles teško pronalazi podršku za prijedlog koji bi trebao pomoći domaćoj industriji, ali je već zaoštrio napetosti u odnosima s azijskim divom.

Komisija je naznačila da bi 4. srpnja, preliminarno mogla uvesti dodatne carine na uvoz električnih automobila na baterije iz Kine, u rasponu od 17 do 38 posto, zbog “nepoštenih” subvencija proizvođačima.

Nameti bi obuhvatili kineske marke poput BYD-a, Geelyja i SAIC-a i vozila koja američki Tesla, njemački BMW i druge zapadne tvrtke proizvode u Kini.

Prijetnja carinama naišla je na val kritika u njemačkoj vladi i ministar prometa Volker Wissing upozorio je na štetne posljedice po njemačke tvrtke.

„Kaznene carine EK pogodit će njemačke tvrtke i njihove vrhunske proizvode. Vozila moraju pojeftiniti kroz žešću konkurenciju, otvorena tržišta i znatno bolje uvjete proizvodnje u EU, a ne kroz trgovinske ratove i zatvaranje tržišta”, napisao je ministar prometa na društvenoj mreži X.

Njemačka želi zaustaviti carine, rekao je izvor u vladi za Reuters.

Argumenti na vazi

Francuska, Italija i Španjolska nagovijestile su pak da će ih podržati, ali većina članica još važe argumente za i protiv eskalacije trgovinskog sukoba, piše Reuters, pozivajući se na podatke iz “neformalne” ankete koju je proveo među europskim vladama.

“Europa se mora zaštititi ako naše kompanije trpe štetu i ako se ne natječu pod jednakim uvjetima”, priopćilo je španjolsko ministarstvo gospodarstva.

Češka, Grčka, Irska i Poljska još raspravljaju o prijedlogu, rekli su službeni i vladini izvori. Belgija trenutno ima tehničku vladu, a Nizozemci su nedavno izašli na izbore i dobili su vladu tek ovaj tjedan.

Zemlje će glasati o carinama u idućim tjednima, a rezultat neće obvezati Komisiju koja se u odluci o otvaranju istrage o mogućoj nepropisnoj državnoj potpori kineskim proizvođačima prvi puta nije pozvala na prigovore domaćih proizvođača.

Ako Bruxelles na kraju istrage predloži konačne carine, članice EU glasat će o prijedlogu u listopadu. Namet može blokirati „kvalificirana većina” od najmanje 15 zemalja koje predstavljaju 65 posto europskog stanovništva. Zagovornice carina Francuska, Italija i Španjolska čine 40 posto stanovništva EU-a, napominje Reuters.

Kineski odgovor

Peking je u međuvremenu signalizirao da bi mogao uzvratiti podizanjem carina na benzince iz EU-a s motorom zapremnine veće od 2,5 litara. Stručnjak Kineskog centra za automobilsku tehnologiju i istraživanje (CATARC) i zamjenik direktora Kineskog istraživačkog centra za automobilsku strategiju i politiku Liu Bin izjavio je za Global Times da bi ih trebali podići s 15 na 25 posto.

Na sastanku iza zatvorenih vrata na kojem su sudjelovale i europske automobilske tvrtke, kineska automobilska industrija “pozvala je vladu da usvoji odlučne protumjere (i) predložila da se pozitivno razmotri podizanje privremenih carina na benzinske automobile s motorima velike zapremine”, izvijestio je Global Times krajem lipnja.

Sastanak je organiziralo kinesko ministarstvo trgovine, a sudionici su uključivali kineske tvrtke SAIC i BYD, te njemačke BMW, Volkswagen i Porsche, izjavila su dva izravno upućena izvora.