Ovo je pet velikih prednosti električnih auta za okoliš
Foto: Canva

Istraživanje: Pad potražnje za električnim vozilima je privremen, prodaja će rasti

Trenutno svi u svijetu govore o padu potražnje za električnim automobilima. Mnogi ljudi oduvijek su sumnjali da od električnih vozila neće biti ništa, prvenstveno zbog problema kao što su trajanje punjenja, problematična infrastruktura za punjenje, nedostatak električne energije i recikliranje baterija. No, prema studiji Dataforcea, pad potražnje uskoro će prestati, a zamijenit će ga veliki skok prodaje.

Studija pokazuje kako će potražnja za električnim automobilima stagnirati tijekom 2024. godine, a već 2025. se bi se trebao nastaviti rast tržišnih udjela električnih automobila u Europi. Prošle godine, 16 posto novih vozila prodanih u Europi bili su čisti električni automobili. Prema infografici Dataforcea, očekuje se lagani pad tog udjela za 2024. godinu, ali i rast na 23 posto već 2025. godine, potom na 33 posto dvije godine kasnije i na 48 posto 2029. godine. Tada bi se, prema analizi, trebalo prodati više baterijskih električnih automobila, nego automobila koji imaju motore s unutarnjim izgaranjem.

Pred električnim automobilima u Europi je "težak put"
Foto: Canva

Očekuje se da će motor s unutarnjim izgaranjem neprestano gubiti tržišni udio , s 64 posto prošle godine na 55 posto 2025 godine, sve do 34 posto 2029. godine. Podsjetimo, od 2035. EU želi dopustiti prodaju novih automobila samo s nultom emisijom štetnih plinova. Za hibride i plug-in hibride, Dataforce predviđa minimalno povećanje od 18 do 19 posto, ali zatim lagano smanjenje na 16 posto prema kraju desetljeća.

Objašnjenje za prognozu govori o tome da je smanjeno financiranje električnih automobila uzrokovalo pad potražnje u prvim mjesecima 2024. godine Međutim, stroži zahtjevi EU-a za emisije CO2 u voznom parku dovest će do oporavka najkasnije do 2025. godine. Prema sažetku studije, te su granične vrijednosti još uvijek bile 116 grama CO2 po kilometru u 2020., ali će se smanjiti na 94 g/km u 2025., 2030. na 50 g/km i 2035. na 0 g/km.

Osim toga, tehnički napredak, ekonomija razmjera i novi konkurenti (vjerojatno iz Kine) trebali bi dovesti do smanjenja cijena električnih automobila, tvrdi istraživački tim. Prema studiji, doseg i svojstva punjenja također bi se trebala značajno poboljšati. Osim toga, porezi na CO2 učinili bi fosilna goriva sve skupljima.

Kratkoročno, međutim, budući izgledi za elektromobilnost su sumorni. Industrijska udruga VDA predviđa pad prodaje BEV-a u Njemačkoj za 17 posto u 2024. u usporedbi s prethodnom godinom. Za cijelu 2024. godinu VDA očekuje prodaju od 451.000 baterijskih električnih vozila. I u mnogim drugim europskim državama, ali i u SAD-u i u Kini primjetan je pad ili stagnacija prodaje električnih automobila. U Hrvatskoj se ove godine očekuje veliki rast, prvenstveno zbog velikih poticaja koji su ove godine podijeljeni kupcima električnih automobila.