Novi pristup energiji sunca. Solarne elektrane iznad autocesta
Foto: Solarwatt

Novi pristup energiji sunca. Solarne elektrane iznad autocesta

Energija sunca je trenutno najbrže rastući izvor energije na svijetu, no pojavom sve više solarnih elektrana javlja se pitanje velikih površina zemlje koje ove ogromne strukture zauzimaju. Zbog toga se sve više radi na razvoju argosolara koji kombiniraju poljoprivredu i proizvodnju energije, a sve su češće i plutajuće solarne elektrane na površini vode.

Još jedan pristup koji bi mogao znatno umanjiti zauzimanje obradive zemlje solarnim panelima trenutno testira Njemačka.  Riječ je o solarnim krovovima iznad autocesta. Prvi takav sustav pušten je u pogon prošlog ljeta na njemačkoj autocesti A81.

Trenutna Instalacija je zajednički projekt Njemačke, Austrije i Švicarske. Fotonaponski krovni sustav, koji se sastoji od solarnih modula na čeličnoj konstrukciji, isporučio je Solarwatt. Iako se radi o vrlo maloj solarnoj elektrani snage samo 33 kW koja pokriva dio pristupne ceste jednom odmorištu, Nijemci imaju mnogo veće planove za solarne elektrane iznad autocesta.

Njemačko savezno ministarstvo prometa tvrdi da postoje velike prednosti solarnih krovova iznad autocesta, posebno u blizini tunela ili odmorišta, gdje se dobivena električna energija može koristiti izravno bez potrebe za razvojem dodatne distribucijske mreže.

Prekrivanje velikih dijelova autocesta solarnim panelima značilo bi i mnogo više energije, no ovdje uz potencijalne prednosti postoje i određeni veliki nedostatci za koje bi se trebala naći rješenje. Iako bi solarni paneli štitili cestu od snijega, tuče i kiše, što bi svakako bila prednost za sigurnost tu su i sigurnosni minusi zbog manje razine osvjetljenja koja donosi slabiju vidljivost i manjeg direktnog sunčevog zračenja na cestu što znači da bi se poledica ispod panela sporije otapala. Tu je i problem s masovnim nosačima panela koji predstavljaju potencijalnu opasnost za tešku nesreću ako vozilo naleti na njih. Još jedan problem je to što sami paneli i na velikim visinama predstavljaju potencijalnu prepreku za izvanredne transporte koji mogu imati vrlo visok teret i koji se nerijetko voze autocestama na dionicama gdje nema tunela.

Iako je to prvi ovakav projekt u Njemačkoj, drugdje u svijetu već se ranije posezalo za sličnim rješenjima. Hrvatska je po tome jedan od pionira jer još je 2011. na riječkoj obilaznici u pogon puštena solarna elektrana iznad ceste koja je mnogo dojmljivija od ove njemačke. Sastoji se od 1232 solarna panela ugrađenih na tunel dugačak 352 metara. Snaga ove solarne elektrane je 258,37 kW-a, a to je otprilike dovoljno za pokrivanje opskrbe i potrošnje električne energije u oko 120 domaćinstava.