Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu sanjin strukic pixsell
Foto: Sanjin Strukić Pixsell

Končarovi baterijski vlakovi uskoro na hrvatskim prugama

Sveopća elektrifikacija je zahvatila industriju automobila pa tako danas više od 50 posto prodaje u Europi čine električni, plug-in hibridni i hibridni automobili. Ove tehnologije  postaju sve više interesantne i drugim industrijama transportnih sredstava, a najveći pomak je vidljiv na vlakovima u koje sve više ulazi hibridna i baterijska tehnologija.

Baterijski električni vlakovi su vlakovi na električni pogon koji za pogon koriste ili mogu koristiti energiju iz ugrađenih punjivih baterija. Glavna prednost ovih vozila je u tome što ne koriste fosilna goriva poput dizelskog goriva, ne ispuštaju ispušne plinove i ne zahtijevaju da željeznica ima skupu infrastrukturu poput nadzemne kontaktne električne mreže. Ovakvi vlakovi mogu se puniti na posebnim stanicama za punjenje, a moguća je i kombinacija s punjenjem baterija iz kontaktne električne mreže da bi se ta energija kasnije iskoristila na dionici pruge gdje takve mreže nema. Ovakva vrsta vlakova posebno je praktična za dionice na kojima djelomično nema takve mreže. Baterijske vlakove danas koristi nekoliko europskih država, a njima bi se uskoro mogla pridružiti i Hrvatska.

Prvi vlak u kolovozu 2024. godine

Iza projekta stoji Končar grupa koja bi do kolovoza 2024. godine trebala razviti baterijski i hibridni vlak. Končar je krajem prošle godine potpisao ugovor s HŽ Putničkim prijevozom o kupoprodaji prototipa baterijskog elektromotornog vlaka i baterijskog motornog vlaka te izgradnju šest stabilnih energetskih priključaka za punjenje. Ovi vlakovi dio su projekta “Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu” iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. godine.

U sklopu HŽ Putnički prijevoz će dobiti baterijski elektromotorni i baterijski motorni vlak te šest punionica baterija koje će biti postavljene na kolodvorima u Splitu, Osijeku, Varaždinu, Bjelovaru, Virovitici i Puli.

– Nabavom ovih vlakova omogućuje se organizacija željezničkoga putničkog prijevoza na neelektrificiranim prugama na ekološki prihvatljiv način suvremenim vozilima koja za svoj pogon koriste električnu energiju. Ukupna vrijednost projekta iznosi 21.401.552,85 EUR, a ukupni prihvatljivi troškovi iznose 17.131.474,10 EUR. Bespovratna sredstva u iznosu od 13.272.280,84 EUR osigurana su iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. Razdoblje provedbe projekta je od 7. prosinca 2022. do 31. prosinca 2024., odnosno 25 mjeseci, izjavili su iz Končara.

Ukupna vrijednost ovog projekta je, dakle, 21.4 milijuna eura, no to bi trebao biti samo početak velike suradnje. U HŽ-u se nadaju da će do 2030. godine nabaviti šezdesetak takvih baterijskih vlakova te planiraju ukupna ulaganja od četiri do pet milijardi eura.

Prelazit će 480 kilometara dnevno u prosijeku

Na projektu Končar intenzivno radi. Čelične konstrukcije vagona vlakova dolaze krajem 2023. godine i tada počinje završna montaža, koja se planira odraditi do travnja 2024 godine. Nakon montaže slijede testna ispitivanja u tvornici, a potom i na pruzi. Izgradnja punionica ide po planu – izjavili su ranije ove godine iz Končara za Lider Media.

Končar naglašava da će baterijski vlakovi biti opremljeni rampama za ulazak i izlazak osoba u invalidskim kolicima, prostorom za bicikle i toaletima prilagođenim ulasku osoba u invalidskim kolicima, a kompletan putnički prostor bit će pod videonadzorom. U prostoru za putnike bit će postavljeni monitori za prikaz videosadržaja. Također, putnicima u vlaku bit će omogućen besplatan pristup internetu.

Vlakovi će, tvrdi Končar, biti projektirani za prosječnu dnevnu kilometražu do 480 kilometara te prosječni dnevni rad do 18 sati.

Dvije vrste vlakova

Baterijski elektromotorni vlakovi koristit će se za prijevoz putnika na neelektrificiranoj i elektrificiranoj mreži željezničkih pruga u RH. Na neelektrificiranoj pružnoj mreži za pogon će koristiti baterije, a na elektrificiranoj mreži klasičan sustav napajanja s pomoću pantografa. Baterije će se moći puniti iz kontaktne mreže ili s pomoću punionica.

Baterijski motorni vlakovi koristit će se za prijevoz putnika na neelektrificiranoj mreži željezničkih pruga u RH. Za pogon će koristiti baterije koje se pune isključivo s pomoću stabilnih energetskih priključaka, odnosno punionica.